Sport i marketing

Sport towarzyszy ludziom niemalże od zawsze, oraz skupia prawdopodobnie wszystkie grupy społeczne, etniczne, kulturowe, światopoglądowe i wszystkie inne grupy bez względu podział. Ich wspólnym mianownikiem staje się zamiłowanie do tej samej dyscypliny, drużyny, czy jednego zawodnika, lub klubu. Taki stan rzeczy sprawia, że sport generuje olbrzymie zasięgi, które dają wiele możliwości do wykorzystania marketingowego. Ponadto sport potrafi dostarczać ogromnych emocji co może skutecznie uzależnić.

Graphic by Raptor

Marketing sportowy definicja

Sport marketing to zbiór działań i narzędzi marketingowych stosowanych w sporcie, oraz ukierunkowanych zarówno na klienta usług i produktów ze sportem związanych, jak również poprzez tworzenie związku ze sportem produktów i usług ze sportem nie związanym.

Marketing Mix 8P

Marketing sportowy cechuje niematerialność, nierozłączność, różnorodność oraz brak możliwości przechowywania a to sprawia, że do tradycyjnej reguły 4P dochodzą kolejne 4 punkty, dając razem zasadę 8P.

Produkt (produkt), Price (cena), Promotion (promocja), Place (dystrybucja), Planning (planowanie), Packaging (otoczka), Positioning (pozycjonowanie), Perception (odczucia zmysłowe).

Marketing poprzez sport

Ogromne zainteresowanie sportem, a także emocje które mu towarzyszom sprawia, że firmy są bardzo zainteresowane promocją swoich produktów i usług poprzez sport. Do form promocji w ramach sponsoringu lub reklamy poprzez sport możemy zaliczyć: ambasadorowanie marki lub produktu, patronat, banery reklamowe, tablice, stroje sportowców, sprzęt sportowy, oraz promocje produktów i usług, nagrody, gry i zabawy, a także marketing i reklamę w sieci, mediach społecznościowych itd.

Marketing sportu

Nieco później wykształcony marketing sportu skupia działania zorientowane na relacje kibica ze sportem, polegające przykładowo na budowaniu i wzmacnianiu więzi z kibicami, pozyskiwaniu nowych kibiców, promowaniu wydarzeń i imprez sportowych.